T24 Kültür Sanat
35. Ankara Sinema Festivali’nde ulusal yarışların kazananları muhakkak oldu. Heyet başkanlığını Onur Saylak’ın yaptığı ve 12 kategoride mükafatların dağıtıldığı Ulusal Uzun Sinema Yarışması’nda En Uygun Sinema Mükafatı, geçen yıl hayatını kaybeden Ankara Film Festivali Başkanı İnci Demirkol’un anısına verildi. “Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri” isimli sinema En Âlâ Film seçilirken, yönetmeni Murat Fıratoğlu da En Yeterli Direktör Ödülü’nün sahibi oldu. Gecede ayrıyeten, Mahmut Tali Öngören En Yeterli Birinci Sinema Mükafatı, Doğuş Algün’ün yönettiği “Ölü Mevsim”e, Onat Kutlar En Âlâ Senaryo Mükafatı de “Döngü” ile Erkan Tahhuşoğlu’na verildi. Şenliğin Ulusal Belgesel Sinema Yarışması’nda En Düzgün Sinema Bahar Bektaş’ın yönettiği “Sürgün Asla Bitmez” sinemasına giderken, Ulusal Kısa Sinema Yarışması’nın en düzgünü de Yakup Tekintangaç’ın yönettiği “Morî” oldu.
T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Sinema Genel Müdürlüğü, Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü, Ankara Büyükşehir Belediyesi, Çankaya Belediyesi ile Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu’nun dayanaklarıyla gerçekleşen ve Dünya Kitle Bağlantısı Araştırma Vakfı tarafından düzenlenen 35. Ankara Sinema Şenliği, Kapanış ve Ödül Merasimi ile sona erdi.
15 Kasım Cuma akşamı Ankara Devlet Tiyatrosu Şinasi Sahnesi’nde gerçekleşen ve sunuculuğunu Nefise Karatay’ın yaptığı gecede ulusal sinema yarışlarının kazananları da muhakkak oldu.
İrfan Demirkol: İncimizin anısına…
Festivalin açılış konuşmasını yapan Dünya Kitle İrtibatı Araştırma Vakfı Lideri İrfan Demirkol sözlerine, Festival Yönetmeni ve birebir vakitte eşi de olan İnci Demirkol’un anısını anarak başladı: “Ne diyebilirim? Yoldaşımı, canımı, İncimi kaybettim. Hayatım boyunca hiç unutamayacağım, en güç, en acı festivalim… Bu sıkıntı günlerimizde, yanımızda olduğunuz için genç grubum ismine, çok teşekkür ediyorum. Şenliği yapıp yapamayacağımızı konuştuk. Tiyatro perdeleri üzere, beyazperdelerin de kapanmayacağına, sinema şenliğimizi İnci’mizi anarak devam edeceğimize karar verdik. Ve Ankara Sinema Şenliği, 1991 yılındaki Körfez Savaşı dışında perdesini hiç kapatmadı, ne engellemelerle karşılaştığında, ne pandemide… Ve bu yılı İncimizin anısına gerçekleştiriyoruz.
Demirkol, Ankara Sinema Festivali’nin sinemamız için 35 yıldır gerçek bir okul olduğunu belirtti ve şunları söyledi: “Festivalimiz kurulduğu günden beri, kısa sinemalara çok bedel vermiştir. Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Mustafa Altıoklar, Ahmet Uluçay, Yüksel Aksu üzere kıymetli direktörler kısa sinemalarıyla Ankara Sinema Festivali’nde mükafatlar alarak yola çıkmışlardır. Bilhassa bu yıl kısa sinema müsabakadaki nitelikli sinemalar dolu dolu salonlarda gösterildi. Ankara Sinema Şenliği yıllardır okul vazifesi görmektedir. Şenlikte istekli olarak başlayanlar, daha sonra kısa sinemacı, direktör ya da şenlik yöneticisi olarak karşımıza çıktı, çıkmaya da devam ediyor.”
Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri
En Uygun Sinema: “Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri”
Ulusal Uzun Sinema Yarışması’nda bu yıl 10 sinema toplam 12 kategorideki mükafatlar için yarıştı. Dünya Kitle İrtibatı Araştırma Vakfı İdare Kurulu’nun kararıyla, Ulusal Uzun Sinema Yarışması’nda En Âlâ Sinema Mükafatı bu yıl, geçtiğimiz hafta kaybettiğimiz Ankara Film Festivali Başkanı İnci Demirkol’un anısına verildi.
2024’ün en düzgünlerini, oyuncu ve direktör Onur Saylak’ın başkanlığında kurulan ve oyuncu Burcu Biricik, müellif, sinema eleştirmeni ve eğitmen Burçak Evren, kurgucu Çiçek Kahraman ve oyuncu Serkan Keskin’den oluşan heyet belirledi. Bu yıl, İnci Demirkol En Güzel Sinema Mükafatı, “Hikâye anlatımında oluşturduğu özgün üslûp, mizansen kullanımındaki ustalık, anlatım ögelerinin kıssayı aktarmadaki tutarlılığı ve çabasızlığın yarattığı güçlü sinema dili” gerekçesiyle Murat Fıratoğlu’nun yönettiği “Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri” isimli sinemasına verildi.
Törene katılamayan Murat Fıratoğlu’nun ismine mükafatı, sinemanın oyuncusu Fırat Bozan aldı. Fıratoğlu, şenliğe ilettiği bildiride “Bu mükafatı şenlik işçilerine, sinemamıza emek veren çalışma arkadaşlarımıza, ailelerimize, bizi onca hoş sinemanın ortasında mükafata layık gören saygıdeğer heyete şükranlarımızı sunmak istiyoruz” dedi.
Murat Fıratoğlu ayrıyeten, En Yeterli Direktör Ödülü’nün sahibi olurken, sinemadaki çalışmasıyla Eyyüp Zana Ekinci, En Yeterli Kurgu Ödülü’nü aldı.
Doğuş Algün
En Yeterli Birinci Sinema: Meyyit Mevsim
Gecede Mahmut Tali Öngören En Uygun Birinci Sinema Mükafatı, Doğuş Algün’ün yönettiği “Ölü Mevsim” sinemasına verilirken, Erkan Tahhuşoğlu’nun yazıp yönettiği “Döngü”, Onat Kutlar En Âlâ Senaryo Ödülü’nü aldı.
En Âlâ Bayan Oyuncu Mükafatı, “Döngü” sinemasındaki performansıyla Serpil Gül’ün, En Uygun Erkek Oyuncu Mükafatı de “Büyük Kuşatma” ile Alp Öyken’in olurken, “Ölü Mevsim”in oyuncularından Ece Yaşar, En Uygun Yardımcı Bayan Oyuncu Ödülü’nü, Serkan Ercan da En Uygun Yardımcı Erkek Oyuncu Ödülü’nün kazananı oldu.
En İyi Görüntü Yönetmeni Mükafatı, “Gecenin Kıyısı” sinemasıyla Matteo Cocco’ya; En İyi Sanat Yönetmeni Mükafatı, “Büyük Kuşatma” ile Natali Yeres’e ve En Uygun Özgün Müzik Mükafatı, “Hakkı” ile Ahmet Kenan Bilgiç’e verildi.
SİYAD heyeti ve Sinan Kesova
SİYAD En Düzgün Sinema Mükafatı: Büyük Kuşatma
Bu yıl, Cem Altınsaray, Kaan Karsan ve Okan Arpaç’tan oluşan Sinema Müellifleri Derneği (SİYAD) heyetinin belirlediği SİYAD En Âlâ Sinema Mükafatı ise, Sinan Kesova’nın yönettiği “Büyük Kuşatma” isimli sinemaya verildi.
En uygun belgesel: Sürgün Asla Bitmez
8 sinemanın yarıştığı ve direktör, üretimci Nihan Masraf Işıkman, direktör, fotoğraf sanatkarı Ulaş Tosun ile direktör, müellif Berna Gençalp’in ana jüriliğinde gerçekleşen Ulusal Belgesel Sinema Yarışması’nda En Düzgün Belgesel Mükafatı, “Sürgün, aidiyet, kimlik olgularını şahsî, ailevi, toplumsal tecrübeler üzerinden çok katmanlı bir yapıda; duru ve içten bir sinema lisanıyla izleyiciye sunduğu” gerekçesiyle Bahar Bektaş’ın yönettiği “Sürgün Asla Bitmez” sinemasına verildi.
Jüri ayrıyeten, “Ses kurgusu ve görselliği ile tesirli bir sinema anlatısı oluşturan, 6 Şubat zelzelesi sonrası gençlerin yaşadığı imtihan gerilimini güçlü bir omurga olarak kullanan ve toplumun farkındalık ve belleğini canlı tutmada kıymetli bir fonksiyon görebilecek” İlkay Nişancı belgeseli “Zamanın Kıyısında Sınav”a da Jüri Özel Ödülü’nü verdi.
Yakup Tekintangaç
En uygun kısa sinema: Morî
Bu yıl 14 sinemanın yarıştığı Ulusal Kısa Sinema Yarışması’nın heyeti, oyuncu Ece Yüksel, müellif, senarist ve üretimci Melikşah Altuntaş ile akademisyen ve muharrir Ruken Öztürk’ten oluşuyordu.
Jüri, “Kimlik ve aidiyet arayışını küçük bir kız çocuğunun üzerinden başarılı sinematografisi ve derinden etkileyen öyküsüyle anlatmayı başardığı” gerekçesiyle Yakup Tekintangaç’ın yönettiği “Morî”yi En Düzgün Kısa Sinema seçti.
Jüri bu yıl ayrıyeten, iki sinemaya birden Heyet Özel Mükafatı verdi. “Anne kaybı yaşayan küçük bir çocuğun öyküsünü, genç bir bayanın babasıyla barışma gayretini ve yeni gelişen bir yol arkadaşlığını, kıssası, müziği, mizanseni ve sinematografisi ile etkileyici bir formda işlediği” gerekçesiyle Selin Öksüzoğlu’nun yönettiği “Görüşürüz Kaplumbağa” ile “Gerilimi, mistik atmosferi ve kurgusuyla etkileyen, anne sevgisini arzulayan bir ruhun tasasını de muvaffakiyetle yansıttığı” gerekçesiyle Oben Yılmaz’ın yönettiği “Günaydın Anne” isimli sinemaları Heyet Özel Ödülü’ne kıymet gördü.
VEKAM Mükafatı: Bir Orkestranın İzinde
Ankara Sinema Festivali’nin 2020’den beri Koç Üniversitesi Vehbi Koç Ankara Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (VEKAM) ile ortaklaşa düzenlediği Ankara Sinemaları Yarışması’nda En Âlâ Film’e sunulan VEKAM Mükafatı ise, Musa Ak ile Hasan Basri Özdemir’in yönettiği “Bir Orkestranın İzinde” isimli belgesele verildi.
Ödüller
Ulusal Uzun Sinema Yarışması
En İyi Sinema Ödülü (150 bin TL): Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri / Murat Fıratoğlu
Mahmut Tali Öngören En İyi İlk Film Mükafatı (60 bin TL): Meyyit Mevsim
En İyi Yönetmen: Murat Fıratoğlu (Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri)
En İyi Bayan Oyuncu: Serpil Gül (Döngü)
En İyi Erkek Oyuncu: Alp Öyken (Büyük Kuşatma)
En İyi Yardımcı Bayan Oyuncu: Ece Yaşar (Ölü Mevsim)
En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu: Serkan Ercan (Ölü Mevsim)
Onat Kutlar En Yeterli Senaryo: Döngü / Erkan Tahhuşoğlu
En İyi Görüntü Yönetmeni: Matteo Cocco (Gecenin Kıyısı)
En İyi Sanat Yönetmeni: Natali Yeres (Büyük Kuşatma)
En İyi Özgün Müzik: Ahmet Kenan Bilgiç (Hakkı)
En İyi Kurgu: Eyyüp Zana Ekinci (Hemme’nin Öldüğü Günlerden Biri)
SİYAD En Güzel Sinema Mükafatı: Büyük Kuşatma / Sinan Kesova
Ulusal Belgesel Sinema Yarışması
En İyi Belgesel Ödülü (45 bin TL): Sürgün Asla Bitmez / Bahar Bektaş
Jüri Özel Mükafatı: Zamanın Kıyısında İmtihan / İlkay Nişancı
UlusalKısa Sinema Yarışması
En İyi Sinema Ödülü (20 bin TL): Morî / Yakup Tekintangaç
Jüri Özel Mükafatı: Görüşürüz Kaplumbağa / Selin Öksüzoğlu, Günaydın Anne / Oben Yılmaz)
Ankara Sinemaları Yarışması
VEKAM Ödülü (30 bin TL): Bir Orkestranın İzinde / Musa Ak, Hasan Basri Özdemir
Eserleri infial yaratan Sayna Soleimanpour: Ben neden bayan cinayetlerini güzelleyeyim?
|